جستجو جعبه پیام خبرنامه نوشته های پیشین 1389 پیوندها آمار آنلاین : 1 بازدید امروز : 127 بازدید دیروز : 99 بازدید هفته گذشته : 654 بازدید ماه گذشته : 2123 بازدید سال گذشته : 3277 کل بازدید : 3933 رنک گوگل : RSS فارسی 20/12/89 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------- با توجه به معنی ، املای کدام گزینه نادرست است ؟ الف : نقد : بررسی ب:سامان : نظم ج : مغهور: شکست خورده د : اعتدال : اندازه بودن ------------------------------------------------------------------------------------------------------------- در کدام گزینه غلط املایی وجود دارد ؟ الف : فرصت زیستن ، چه در صلح و چه در جنگ ،کوتاه است . ب : هم نشین نیک بهتر از تنهایی است . ج : ذهن جوان با کتاب آموزش می یابد . د : این ملاتفت بپذیر که عاقل در مهمات توقف جایز نشمرد . --------------------------------------------------------------------------------------------------------------- کدام گزینه با دیگر گزینه ها متفاوت است ؟ الف : ظالم و مظلوم ب : سعادت و خوشبختی ج : بر و بحر د : جوانی و پیری کدام گزینه با بقیه هم خانواده نیست ؟ 1- مقاصد 2- مقصود 3- مصدق 4- قصیده سوالات بخوانیم و بنویسیمنشانه ی مکث کوتاه کدام است ؟ الف ) دونقطه ب ) درنگ نما ج ) علامت تعجبی د ) نقطه گدام گزینه ارتباط کمتری بابقیه دارد ؟ الف ) آشامیدنی ب ) دیدنی ج ) سینی د ) خواندنی ........ از هیجان انگیز ترین بخش های داستان است . الف ) قهرمان داستان ب ) عنوان داستان ج ) اوج داستان د ) شناسنامه داستان کدام یک کنایه نیست ؟ الف ) خواستن توانستن است. ب ) پنبه راازگوشت بیرون کن ج ) سربه هوا د ) خانه به دوش کدام دسته ازکلمات زیر ارتباط کمتری با سایر گزینه ها دارد ؟ الف ) نقش ، نقاش ، نقوش ب ) اثر ، موثر ، آثار ج ) علم ، معلم ، عمل د ) درس ، تدریس ، مدرسه املای کدام باتوجه به معنی آن نادرست است ؟ الف ) صبحدم : صبح زود ب ) صبور : بردبار ج ) صخره : تخته سنگ د ) صهل : آسان کدام گزینه درست معنی نشده است ؟ الف ) خریف : پاییز ب ) خرسند : خوشحال ج ) خان : امیر د ) خوان : امیر در کدام یک ازکلمات زیر رانمی توان با اضافه کردن « با » و « بی » دو کلمه مخالف ساخت ؟ الف ) سواد ب ) هنر ج ) ادب د ) راه کدام یک از فعل های زیر زمان گذشته رانشان می دهد ؟ الف ) خواندم ب ) می خوانی ج ) خواهم خواند د ) می خوانم درکدام یک ازگزینه های زیر غلطاملایی وجود دارد ؟ الف ) هرچیزی که خوار آید روزی به کار آید . ب ) پرندگان ازجایشان برخاستند . ج ) مردم کویر خوار وخاشاک جمع می کردند . د ) درقدیم مردم روستا برای شخم زدن از خیش استفاده می کردند. دریک لغت نامه کدام کلمه زودتر نوشته می شود ؟ الف ) حرکت ب ) حرارت ج ) حریصان د ) حراست ازمیان گزینه های زیر مضاف ومضاف الیه را مشخص کنید . الف ) لباس سبز ب ) چای خوش رنگ ج ) کوه دماوند د ) زبان گویا « هنگامی که آفتاب از پشت کوه سرش را بالا آورد .» یعنی چه ؟ الف ) آفتاب غروب کرد ب ) هنگام ظهر است ج ) آفتاب طلوع کرد د ) هنگام سحر است ضمیر به جای کدام یک از موارد زیر قرار نمی گیرد . الف ) فاعل ب ) صفت ج ) نهاد د ) مفعول معادل فارسی کلمات زیر به ترتیب کدام است ؟ « هلی کوپتر ، آدرس ، پاراگراف » الف ) هواپیما ، نشانی ، قسمت ب ) هواپیما ، نشانه ، بند ج ) بالگرد ، نشانی ، بند د ) بالگرد ، نشانی ، قسمت مخالف کلمه ظاهر کدام است ؟ الف ) آشکار ب ) نمایان ج ) پنهان د ) ظهور به کدام کلمه نمی توان « گین و ناک » رااضافه کرد ؟ الف ) سهم ب ) غم ج ) تاب د ) خشم عبارت « لقمان راگفتند : ادب ازکه آموختی ؟ گفت : ازبی ادبان » ازچند جمله درست شده است ؟ الف ) ۲ ب ) ۳ ج ) ۴ د ) ۵ درجمله ی « آریو برزن ازسرداران بزرگ ایرانی بود که درمقابل دشمن جانانه ایستادگی کرد . » جانانه از نظر دستوری چه نقشی دارد ؟ الف ) صفت ب ) مفعول ج ) قید د ) اسم کدام یک ازنظر پیام بابقیه تفاوت دارد ؟ الف ) سعی نابرده دراین راه به جایی نرسی ب ) نابرده رنج گنج میسر نمی شود ج ) دست طلب نزد همان مور برد د ) زکوشش به هرچیز خواهی رسید کدام یک از کلمات زیر فارسی می باشد ؟ الف ) سوال ب ) مختصر ج ) معلم د ) پاسخ کدام دسته از کلمات از نظر تلفظ باهم فرق دارند ؟ الف ) خوار ، خار ب ) خواست ، خاست ج ) خاص ، خواص د ) خویش ، خیش درکدام گزینه نهاد فاعل نیست ؟ الف ) احمد در کلاس اول تحصیل می کند . ب ) احمد به دیدار دوستان خود می رود . ج ) محمد بازحمت وسختی درس می خواند . د ) او از حرف ها ی شما متعجب شد. داستان « تونیکی می کن ودر دجله انداز » از چه کتابی است ؟ الف ) گلستان سعدی ب ) شاهنامه ج ) قصص الاانبیاء د ) قابوس نامه ضمیر درجمله چه نقش هایی را می گیرد. الف ) هرنقشی که ففعل بگیرد . ب ) هرنقشی که صفت بگیرد . ج ) هرنقشی که اسم بپذیرد . د ) هرسه مورد قید دربیت زیر کدام است ؟ « جدا شدیکی چشم از کوهسار به ره گشت ناگه به سنگی دچار » الف ) کوهسار ب ) ناگه ج ) دچار د ) سنگی نهاد جمله زیر کدام است ؟ « هفته ی گذشته ، شاگردان پنجم ابتدایی با معلم خود به گردش رفتند . » الف ) هفته ی گذشته ب ) شاگردان پنجم ابتدایی با معلم خود ج ) شاگردان پنجم ابتدایی د ) به بنیاد علمی رفتند کدام یک ازترکیبات زیر مضاف و مضاف الیه است ؟ الف ) بهار امسال ب ) کوه بلند ج ) مداد قرمز د ) آب نوشیدنی باغچه بان درکدام شهر باغچه اطفال راتاسیس نمود ؟ الف ) تبریز ب ) مرند ج ) تهران د ) ایروان کدام کلمه با سایرکلمات هم معنی نیست ؟ الف ) سهمگین ب ) ترسناک ج ) مهیب د ) دهشت درکدام گزینه جمع ومفرد کلمه ی ذکر شده نادرست است ؟ الف ) رسوم ، رسم ب ) فنون ، فن ج ) مناظر ، نظر د ) ایام ، یوم کدام کلمه با کلمات دیگرمناسبتی ندارد ؟ الف ) دبدنی ب ) خواندنی ج ) نادانی د ) نوشتنی کدام گزینه با سایر گزینه ها تفاوت دارد ؟ الف ) بلند ب ) دریا ج ) انبوه د ) دیدنی کدام گزینه با بقیه متفاوت است ؟ الف ) آموزگار ب ) یادگار ج ) سیگار د ) کردگار به کدام گزینه زیر نمی توان جزء « ستان » اضافه کرد ؟ الف ) گل ب ) تند ج ) تاک د ) کوه املای کدام کلمه با توجه به معنی آن نادرست آمده است ؟ الف ) آذوقه : غذا و توشه ی راه ب ) احتراز : دوری ج ) التفاط : توجه د ) باتلاق : لجن زار توضیح زیر مربوط به کدام گزینه می باشد ؟ « ایشان از غزل سرایان بزرگ ایرانی هستند که درشیراز زندگی می کردند وبه این شهر بسیار دل بسته بودند . » الف ) سعدی ب ) حافظ ج ) فردوسی د ) پروین اعتصامی درجمله ی « کتابش را روی میز گذاشت . » ضمیر آن چندمین شخص است ؟ الف ) اول شخص جمع ب ) سوم شخص جمع ج ) سوم شخص مفرد د ) دوم شخص مفرد عبارت « چه خوش گفت : زالی به فرزند خویش . » چه نوع جمله ای است ؟ الف ) پرسشی ب ) امری ج ) خبری د ) تعجبی ازمیان گزینه های زیر موصوف وصفت را مشخص کنید ؟ الف ) شترصحرانورد ب ) دانشمند کوشا ج ) گل قرمز د ) هرسه مورد گروه اموزشی پایه پنجم دشتستان امتیاز بدهید : 1 2 3 4 5 6 | امتیاز : 0 موضوع : | بازدید : 0 برچسب ها : , + نوشته شده در جمعه 20 اسفند 1389ساعت 20:27 توسط سید | نظر بدهید 1) هر جمله از چند قسمت تشکیل می شود؟ نام ببرید. هر جمله دو قسمت دارد: نهاد، گزاره. 2) نهاد را تعریف کنید. مثال بزنید. نهاد کلمه یا گروهی از کلمات است که درباره ی آن خبری می دهیم: یعنی صاحب خبر است. مثلاً در جمله ی« زنبور عسل شیره ی بهترین گل ها را می مکد.» درباره ی زنبور عسل خبر داده ایم پس زنبور عسل صاحب خبر(نهاد) است. 3) گزاره چیست؟ مثال بزنید. گزاره خبری است که درباره ی نهاد داده می شود. مثلاً در جمله ی : زنبور عسل شیره ی بهترین گل ها را می مکد. « شیره ی بهترین گل ها را می مکد.» خبری است که درباره ی زنبور عسل بیان کرده ایم. ) برای هر یک از گزاره های زیر نهاد بیاورید. ...سعدی... و...حافظ... از شاعران بزرگ ایران هستند. ...شاهنامه...اثر جاودانه ی حکیم ابوالقاسم فردوسی است برای این نهادها، گزاره ی مناسب بیاورید: گلستان سعدی یکی از آثار بزرگ زبان فارسی است. برادر بزرگم، فریدون،به مسافرت رفت. مولانا جلال الدّین اثر ارزشمند مثنوی را خلق کرد. دانشگاه محلّ تعلیم و تربیت است. نهاد یکی از دو بخش اصلی جمله است. پسر عموی حسن هر روز به کتابخانه می رود. 1 – برای هریک از جمله های خبری، پرسشی، امری و عاطفی یک مثال بنویسید: خبری : حضرت علی (ع) در بستر پیامبر (ص) خوابید پرسشی : آیا دوست مرا در خیابان دیده ای؟ امری : در کسب علوم و فنون جدید بکوش عاطفی : به به از این آفتاب عالمتاب 1 – برای کلمات زیر دو هم خانواده بنویسید: افتخار : مفتخر ، فخر فساد : مفسد،مفاسد ناشناس : شناسایی ،شناختن 2 – مفرد کلمات زیر را بنویسید: اموال :مال / غنایم : غنیمت / اطراف : طرف 3 – جمله ی معروف حضرت رسول (ص) درباره حضرت علی علیه السلام چیست؟ هر کس من مولای او هستم علی نیز مولای اوست. 4- شهادت حضرت علی علیه السلام را از کدام قسمت درس می یابیم؟ 1. بطور ناشناس در جنگ بدر وارد میدان پیکار شد و مردانه جنگید 2. در شب هجرت پیامبر بدون هراس از مرگ در بستر پیامبر خوابید امتیاز بدهید : 1 2 3 4 5 6 | امتیاز : 5 موضوع : | بازدید : 4 برچسب ها : , + نوشته شده در پنجشنبه 19 اسفند 1389ساعت 18:36 توسط سید | نظر بدهید از میان کلمه های زیر، کلمه های هم معنی را جدا کنید و پهلوی هم بنویسید. سپهر، خورشید، آسمان، جوان، دانش، الله، خرد، کردگار، مهر، علم، برنا، عقل، خدا سپهر / آسمان خورشید / مهر جوان / برنا دانش / علم الله / کردگار / خدا خرد / عقل از میان کلمه های زیر، اسمها و صفتها را جدا کنید و پهلوی هم بنویسید. درس، نام زیبا، دانش، خوب، ناهید، فردوس، تهران، سعدی، ترش، البرز، بزرگ، گیاه، اصفهان، هوا، نرم، رستم، شیراز، گرم، انبوه، الوند، کوه، سهراب، تبریز، درخت، علی، کتاب. اسم ها: درس، نام، دانش، ناهید، فردوسی، تهران، سعدی، البرز، گناه، اصفهان، هوا، رستم، شیراز، الوند کوه، سهراب، تبریز، درخت، علی، کتاب. صفت ها: زیبا، خوب، ترش، بزرگ، نرم، گرم، انبوه در جمله های زیر فعل و فاعل را معین کنید و در جدولی بنویسید. من درس را به خدا شروع کردم. گالیله ماه را با تلسکوپ مشاهده کرد. برق چون شمشیر بران پاره می کرد ابرها را. جملهفاعلفعل من درس را با نام خدا آغاز کردم.منآغاز کردم. گالیله ماه را با تلسکوپ مشاهده کرد.گالیلهمشاهده کرد. برق چون شمشیر بران پاره می کرد ابرها را.برق پاره می کرد کلمهجمله خبریجمله پرسشی خورشیدامروز خورشید در آسمان دیده می شود.آیا امروز خورشید را در آسمان دیده ای؟ آسمانپرندگان در آسمان آبی پرواز می کنند.آیا پرواز پرندگان در آسمان را دیده ای؟ گفته ایدمطلبی را که به من گفته اید فراموش نمی کنم.آیا شما این مطالب را گفته اید؟ پنجممریم دانش آموز کلاس اول است.آیا مریم در کلاس پنجم درس می خواند؟ سعیانسان برای هر کاری باید سعی کند.آیا انسان برای رسیدن به هر کاری باید سعی کند؟ دستورمجموعه قاعده های زبان فارسی را دستور می گویند.آیا تو دستور زبان فارسی را خوانده ای؟ در جمله های زیر فعل و فاعل را مشخص کنید و در جدولی مانند جدول زیر بنویسید. ابوذر به سوی مکه حرکت کرد. جوانی از کنارش گذشت. جوان با لبخندی به ابوذر نزدیک شد. من تو را پیش او می برم. ابوذر همراه با علی ابن ابی طالب از خانه بیرون آمد. 1– پنج جمله بنویسید و نهاد و گزاره آنها را به این ترتیب معین کنید؟ نهادگزاره محموددلش می خواست درباره نامه بیشتر بداند. محمودعجولانه پرسید. محمودکلاس پنجم دبستان است. لامپ برقخاموش شد. ابوذربه مسجد الحرام رفت. مدیر مدرسهبه کلاس پنجم رفت. جملهفاعلفعل ابوذر به سوی مکه حرکت کرد.ابوذرحرکت کرد جوانی از کنارش گذشت.جوانیگذشت جوان با لبخندی به ابوذر نزدیک شد.جواننزدیک شد من تو را پیش او می برم.منمی برم ابوذر همراه با علی ابن ابی طالب از خانه بیرون آمد. ابوذربیرون آمد میان کلمه های زیر، کلمه های هم خانواده را پیدا کنید و هر دسته را در یک سطر بنویسید. فعال، مانع، وساطت، مکتب، فعالیت، مدرسه، معلم، فعل، اجتماع، عمل، وضع، فاعل، واسطه، کتاب، درس، مصنوع، علم، جامعه، حمل، وسط، مدارس، ( مدرسه ها ) عالم، جمع، حمال، معلوم، مجموع. / فعال، فعالیت، فعل، فاعل / / مانع، منع، ممنوع / / وساطت، واسطه، وسط / / مکتب، کتاب / / مدرسه، درس، مدارس / / معلم، علم، عالم، معلوم / / اجتماع، جمع، جامعه، مجموع / / تحمل، حمل، حمال / مهر چند معنی دارد؟ آنها را بنویسید و جمله هایی بسازید که « مهر » در هر یک از آنها یکی از آن معنی ها را داشته باشد. مهر به معنی محبت مهر به معنی خورشید مهر به معنی اولین ماه پاییز مهر (خورشید): ماه و مهر را در آسمان می بینیم. مهر ماه: یکی از ماههای پاییز ماه مهر است. مهر (محبت): مهر مادر 4– در جمله های زیر نهاد و گزاره را تعیین کنید و در جدولی بنویسید. شیشه شکست - ابوذر به مسجدالحرام رفت – من کودکی کنجکاو و فعال بودم – ابوذر آیات قرآن را گوش کرد – من به میان قبیله خود باز می گردم – هر زبانی از کلمه های بسیار تشکیل شده است – ما به وسیله زبان مقصود خود را بیان می کنیم. نهاد شیشه – ابوذر – من – ابوذر – من – هر زبانی – ما به وسیله زبان گزاره شکست - به مسجدالحرام رفت- کودکی کنجکاو و فعال بودم - آیات قرآن را گوش کرد - به میان قبیله خود باز می گردم - از کلمه های بسیار تشکیل شده است - مقصود خود را بیان می کنیم . 5– از میان کلمه های زیر کلمه های هم معنی را جدا کنید و در هر دسته در یک سطر بنویسید. ابرام، برخی، اصرار، بردباری، بعضی، زبر، لال، عبث، اختراع، صبر، گنگ، بیهوده ابرام: اصرار / بردباری: صبر / برخی: بعضی / گنگ: لال / فتحه: زبر / عبث: بیهوده / ابداع: اختراع 6- از میان کلمه های زیر اسمها و صفتها را جدا کنید و هر دسته را کنار هم بنویسید. کتاب، مکه، خوب، شهر، مشهد، پاک، دانا، کلاس، میز، دشوار، تبریز، زیبا، ایروان، اتاق، شهر اسمها: کتاب، مکه، مشهد، کلاس، میز، تبریز، ایروان، اتاق، شهر صفتها: خوب، پاک، دانا، دشوار، زیبا به آخر کلمه های زیر به تناسب، گذار و گزار اضافه کنید. اگر معنی کلمه با نهادن، قرار دادن، وضع کردن، تناسب داشته باشد « گذار » و اگر معنی کلمه با ادا کردن، انجام دادن، به جای آوردن، تناسب داشته باشد گزار اضافه کنید و هر یک از کلمه های مرکبی که به دست می آید در جمله ای به کار ببرید: نماز، خدمت، کار، قانون، بنیان، تخم نماز -->نماز گزار: خدا انسان نماز گزار را دوست دارد. کار --> کارگذار: کارگذار باید فردی مؤمن و معتقد باشد. بنیان --> بنیانگذار: بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی است. خدمت --> خدمت گزار: ما باید به خدمتگزار مدرسه احترام بگذاریم. تخم --> تخم گذار: یک پرنده تخم گذار است. امتیاز بدهید : 1 2 3 4 5 6 | امتیاز : 4 موضوع : | بازدید : 7 برچسب ها : , + نوشته شده در چهارشنبه 18 اسفند 1389ساعت 22:45 توسط سید | نظر بدهید فارسی - هر جمله چند قسمت دارد؟ دو قسمت. ۲- قسمتهای مختلف جمله چه نامیده میشود؟ نهاد و گزاره ۳- (نهاد) چیست؟ کلمه یا گروهی از کلمات است که دربارهی آن خبری میدهیم ۴- نام دیگر (نهاد) چیست؟ صاحب خبر ۵- در جملهی «زنبور عسل شیرهی گلها را میمکد» نهاد کدام است؟ زنبور عسل ۶- خبریکه دربارهی (نهاد) داده میشود، چه نام دارد؟ گزاره ۷- در جملهی «علی از مدرسه آمد» گزاره کدام است؟ از مدرسه آمد ۸- هر (گزاره) چند فعل دارد؟ یک 1 – برای هریک از کلمات زیر دو هم خانواده بنویسید: منجم :نجم ،انجم نویسنده : نویسندگی ،نوشته تنظیم : نظم،منظم توصیف : وصف ، موصوف 1 – برای هریک از کلمات زیر دو هم خانواده بنویسید: ساکنان :مسکن، سکونت / هدایت : هادی، مهدی / برنده : برش ، بران – برای هریک از کلمات زیر یک مترادف بنویسید: شجاعت : دلیری / صبر: شکیبایی / سرافزاری : سربلندی 1 – برای هریک از کلمات زیر دو هم خانواده بنویسید: اخیر : اواخر ، مؤخّر اسلامی : مسلم ، تسلیم خاص شباهت : شبیه ، تشبیه تکمیل : کامل، مکمل 2 – متضاد کلمات زیر را بنویسید. دشواری # آسانی آغاز # پایان خام # پخته قدیم # جدید مشکل # ساده زود # دیر برای هر یک از کلمات زیر دو هم خانواده بنویسید. گریه : گریان ،گریسته حاجت : احتیاج ،محتاج پیچیدن : پیچیده ، پیچان برای هریک از کلمات زیر دو هم خانواده بنویسید جمعیت : جمع ،اجتماع ثابت : ثبات ،تثبیت لرزیدن :لرزش ،لرزان برای هر یک از کلمات زیر دو هم خانواده بنویسید. گریه : گریان ،گریسته حاجت : احتیاج ،محتاج پیچیدن : پیچیده ، پیچان – برای هر یک از کلمات زیر دو هم خانواده بنویسید: شاخص :شخص ، تشخیص پژوهنده : پژوهش ، پژوهیده تحمیلی :محمول ،تحمل – برای هر یک از کلمات زیر دو هم خانواده بنویسید: متعدد: عدد،تعداد دیدنی :دیدنی ،بنیا مکتوب :کتب، کاتب آفریدن :آفریدگار ،آفرینش متضاد هستند اصلی # فرعی پیاده # سواره پیروزی # شکست ضخیم # نازک سخاوت # خست در جمله های زیر به جای کلمه هایی که زیر آنها خط کشیده شده است کلمه ی مناسب دیگری بگذارید. ستیغ تفتان را خاکستر سفید رنگی پوشانده است و از دور دست که بنگریم، چنین می نماید که مستور از برف است، شب ها چندان ستاره به چشم می آید که پنداری آسمان، آسمان دیگری است. ستیغ = نوک قله بنگریم : نگاه کنیم می نماید = به نظر می رسد مستور= پوشیده چندان = آن قدر به چشم می آید = دیده می شود پنداری = گویی 1 – برای هریک از کلمات زیر دوهم خانواده بنویسید: آزموده : آزمایش ، آزموده پریدن :پرش، پرنده اندیشیدن : اندیشه ، اندیشناک 2 – برای هریک از کلمات زیر یک مترادف بنویسید: چالاکی : زرنگی / دشوار : سخت /گریز: قرار/ پیشامد: حادثه – برای هریک از کلمات زیر دو هم خانواده بنویسید: وعظ :واعظ ، موعظه طالب : طلبه ، مطلوب احساس : حساس ، محسوس مقدمات: تقدیم ، مقدمه 2 – مفرد کلمه های زیر را بنویسید . فنون :فن / مجالس : مجلس / اعیاد: عید /اقوام : قوم 2 – برای هریک از کلمه های زیر یک یا دو صفت مناسب بنویسید: قالی ،گل ،معلم، زندگی ،باران، کوچه، لبخند قالی پر نقش و نگار ،قالی دستباف / گل قشنگ ،گل خوشبو / معلم مهربان،معلم سخت کوش / زندگی جاودان ، زنگی شاد، باران بهاری، باران تند / کوچه تنگ قدیمی . کوچه با صفا / لبخند مهر آمیز – برای هریک از کلمات زیر دو هم خانواده بنویسید: مشغول :شغل،شاغل کشف : مکشوف ،کاشف رسیدن : رسیده،نارس حقیقت: حق، محقق کلمه هایی که زیر آن ها خط کشیده شده است نسبت به هم چه حالتی دارند؟ هر روز اندیشه های جدید و کشفی نو و اختراعی تازه به جهان تقدیم می کنند. شناخت قوانین جهان و اسرار وجود انسان کاری سهل و ساده نیست دستور زبان 7 قید کلمه ای است که مفهوم زمان، مکان،حالت،تردید، یقین ، پرسش،تکرار و غیره را به فعل جمله اضافه می کند. هر جمله می تواند قیدهای گوناگون داشته باشد. فعل هر جمله می تواند قیدهای گوناگون داشته باشد. مثلاً رفت را در جمله ی هما رفت می توانیم به صورت های زیر مقید کنیم. هما (آهسته) رفت / هما (قدم زنان) رفت و تمرین و دستور زبان 7 : 1 – در جمله های زیر قید را مشخص کنید: هوا امروز گرم بود. قید زمان حسین چرا غایب است؟ قید پرسش من هرگز دروغ نمی گویم. قید نفی بابک پی در پی بازی می کند. قید تکرار خردمند همیشه در طلب دانش می کوشد. قید زمان من فعلاً کاری ندارم . قید زمان سخن ران سنجیده سخن گفت . قید کیفیت محمد غالباً در مسابقه برنده می شود. قید زمان سربازان دلیرانه مقاومت کردند. قید کیفیت در جمله های زیر قیدها را مشخص کنید: روزی که یکی از استادان بزرگ سخنرانی داشت. قید زمان تا دیرگاه در روشنایی و گرمای کتابخانه مطالعه می کرد. قید زمان هیچ گاه شهرت و افتخار او را فریفته نساخت. قید زمان آیا رادیوم او را اندک اندک از پای در نیاورده بود؟ قید تدریج ماری سالیان دراز با رادیوم کار کرده بود. قید زمان – برای هر یک از کلمه های زیر دو هم خانواده بنویسید. توسعه : وسیع، وسعت دانش : دانایی، دانسته سابقه : مسابقه، سبقت – مفرد کلمات زیر را بنویسید: مسائل : مسئله ممالک :مملکت امراض : مرض علما:عالم –درجمله های زیر قید را مشخص کنید. در گذشته های بسیار دور از علم و دانش خبری نبوده است. اما امروزه چنین نیست. بسیار : قید مقدار / امروزه: قید زمان دانشمندان پیوسته دانش خود را در اختیار دیگران می گذارند. دانشمند می کوشد دیدندی های جهان را خوب و دقیق ببیند. پیوسته : قید زمان / خوب و دقیق : قید کیفیت برای هر یک از کلمات زیر دو هم خانواده بنویسید؟ عظمت : عظیم ، معظم فعال : فعالیت ، فاعل لطیف :لطافت ، الطاف امتیاز بدهید : 1 2 3 4 5 6 | امتیاز : 4 موضوع : | بازدید : 20 برچسب ها : , + نوشته شده در چهارشنبه 18 اسفند 1389ساعت 22:37 توسط سید | نظر بدهید تاثیر باورهای ما یک مسئله عجیب به نام تصویر ذهنی 1- شخصی سر کلاس ریاضی خوابش برد. زنگ را زدند بیدار شد و با عجله دو مسئله را که روی تخته سیاه نوشته شده بود یادداشت کرد و با این «باور» که استاد آنرا به عنوان تکلیف منزل داده است به منزل برد و تمام آنروز و آن شب برای حل کردن آنها فکر کرد. هیچیک را نتوانست حل کند. اما طی هفته دست از کوشش برنداشت. سرانجام یکی از آنها را حل و به کلاس آورد. استاد به کلی مبهوت شد زیرا آن دو را به عنوان دو نمونه ازمسایل غیر قابل حل ریاضی داده بود . 2- در یک باشگاه بدنسازی پس از اضافه کردن 5 کیلوگرم به رکورد قبلی ورزشکاری از وی خواستند که رکورد جدیدی برای خود ثبت کند. اما او موفق به این کار نشد. پس از او خواستند وزنه ای که 5 کیلوگرم از رکوردش کمتر است را امتحان کند. این دفعه او براحتی وزنه را بلند کرد. این مسئله برای ورزشکار جوان و دوستانش امری کاملا طبیعی به نظر می رسید اما برای طراحان این آزمایش جالب و هیجان انگیز بود. چرا که آنها اطلاعات غلط به وزنه بردار داده بودند. او در مرحله اول از عهده بلند کردن وزنه ای برنیامده بود که در واقع 5 کیلوگرم از رکوردش کمتر بود و در حرکت دوم ناخودآگاه موفق به بهبود رکوردش به میزان 5 کیلوگرم شده بود. او در حالی و با این «باور» وزنه را بلند کرده بود که خود را قادر به انجام آن می دانست. هر فردی خود را ارزیابی میکند و این برآورد مشخص خواهد ساخت که او چه خواهد شد. شما نمی توانید بیش از آن چیزی بشوید که باور دارید«هستید». اما بیش از آنچه باور دارید«می توانید» انجام دهید امتیاز بدهید : 1 2 3 4 5 6 | امتیاز : 3 موضوع : | بازدید : 16 برچسب ها : , + نوشته شده در جمعه 13 اسفند 1389ساعت 3:51 توسط سید | نظر بدهید 2. دریای عمان و خلیج فارس چه اهمیتی برای کشور ما دارند؟ 3. آب دریای عمان و خلیج فارس چگونه است؟ 7. بزرگترین جزایر خلیج فارس را نام ببرید. 8. عامل ارتباط خلیج فارس و دریای عمان چیست؟ 9. دریای عمان با کدام اقیانوس در ارتباط است؟ امتیاز بدهید : 1 2 3 4 5 6 | امتیاز : 1 موضوع : | بازدید : 3 برچسب ها : , + نوشته شده در پنجشنبه 12 اسفند 1389ساعت 23:45 توسط سید | نظر بدهید نمونه سئوالات بنویسیم نمونه سئوالات بنویسیم دانش آموزان عزیز در ادامه نمونه سئوالات آزمون بنویسیم آمده است برای گرفتن نمره ی خوب علاوه بر تمرین سئوالات زیر سئوالات کتاب بنویسیم را نیز به خوبی تمرین و تکرار کنید . 1 – در جملات زیر فعل ها را پیدا کن و دور آن ها خط بکش . غلامرضا تختی مظهر مهربانی و شجاعت بود که توانست حریف خود را ضربه فنی کرده و مدال طلا بگیرد 2 – 2 قانون بنویس که در ساعت ورزش آن ها رعایت کنی ؟ 3 – در جملات زیر غلط املایی را پیدا کرده و درست آن را بنویسید . جبار باغچبان به کودکان کر و لا خواندن و نوشتن آموخت . ما باید در دبستان غانون را رعایت کنیم . 4 – مفهوم شعر زیر را بنویس . چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار 5 – برای جملات زیر صفت مناسب بنویس . درخت............. گفت مردم آزار دست از سر من بردار . ان مرد .................. دیگر نمی توانست زمین خود را شخم بزند . 6 – با کلمه ی کشید 3 جمله بنویس به طوری که این کلمه در هر جمله معنای متفاوتی داشته باشد . 7 – جمله ی زیر را در یک بند ادامه بده . در کنار ساحل دریا نشسته بودم که ناگهان موجی بزرگ به سمت ساحل آمد ................................. 8 – در بیت زیر قافیه را مشخص کنید . پدر مرد و پوران به امید گنج به کاویدن دشت بردند رنج 9 – قسمت دوم کلمه های زیر را بنویس . راست و .......... این طرف و ............. ............. و دشمن 10 – دو کنایه نوشته و یکی را توضیح دهید . امتیاز بدهید : 1 2 3 4 5 6 | امتیاز : 4 موضوع : | بازدید : 20 برچسب ها : , + نوشته شده در سه شنبه 10 اسفند 1389ساعت 13:13 توسط سید | یک نظر فارسی و آئین نگارش 1 فارسی و آئین نگارش 1 بازدیدقابل توجه دانش آموزان پایه چهارم و پنجم در این پست با تعدادی از مفاهیم دستوری از کتاب فارسی و آئیین نگارش آشنا می شویم . این مفاهیم می تواند کمک زیادی به دانش آموزان پایه چهارم و پنجم در درس بنویسیم داشته باشد . 1 - فعل : کلمه ای است که انجام دادن کار یا داشتن صفتی را نشان می دهد و زمان وقوع و شخص آن مشخص است . مانند آمده بودند ، گفتم ، دارم می گویم 2 - اسم : کلمه ای است که برای نامیدن کسی ، چیزی یا جایی به کار می رود . مثل : درخت ، موسی ، زاگرس 3 - کلمات هم خانواده : کلمه هایی که از نظر ظاهر ، به خصوص سه حرف اصلی شبیه هم هستند و از نظر معنا به هم نزدیکند . مثل : علم ، عالم ، معلم ، تعلیم 4 - جمع مکسر : کلمه هایی مثل ( اخبار - کتب - مدارس - افکار ) جمع (خبر - کتاب - مدرسه - فکر ) می باشند اما شما نشانه های جمع (ا ن - ها - ات ) را در آنان نمی بینید . به این دلیل به این کلمات جمع مکسر می گویند . این کلمات مخصوص زبان عربی هستند اما در زبان فارسی زیاد به کار می روند . 5 - صفت : صفت کلمه ای است که ویژگی یا خصوصیتی را در مورد یک اسم بیان می کند و آن را برای ما شناخته تر می کند . این خصوصیات ممکن است رنگ ، جنس ، اندازه ، شکل ، و ... باشد . مانند کتاب سودمند - جوان دانا 6 - جمله : مجموعه کلماتی است که در کنار هم معنی و مفهوم کاملی دارند و پیامی را به مخاطب می رسانند . جمله انواع مختلف دارد . خبری : خبری را به مخاطب می دهد . در پایان جمله خبری تقطه (. ) می گذاریم . پرسشی : پرسشی را مطرح می کند . در پایان جمله پرسشی علامت سئوال (؟ ) می گذاریم . امری : از مخاطب می خواهیم کاری را انجام دهد یا به او دستوری می دهد . در پایان جمله امری تقطه (. ) می گذاریم . عاطفی : یکی از احساسات و عواطف انسانی مانند : تعجب ، نفرت و آرزو ، تحسین را بیان می کند . در پایان جمله عاطفی علامت تعجب (! ) می گذاریم . امتیاز بدهید : 1 2 3 4 5 6 | امتیاز : 4 موضوع : | بازدید : 22 برچسب ها : , + نوشته شده در سه شنبه 10 اسفند 1389ساعت 13:12 توسط سید | نظر بدهید نمونه سئوالات بنویسیم امروز ( کلاس چهارم ) نمونه سئوالات بنویسیم امروز ( کلاس چهارم ) الف ) جاهای خالی عبارت های زیر را پر کنید . 1 – سعدی و حافظ شاعرانی بسیار ..................... ( معروف – معروف تر ) هستند . 2 – فردوسی در سرودن اشعار حماسی ................... ( بیش تر – بیش ترین ) شهرت را دارد . ب ) جمله های درست و نادرست را مشخص کنید . 1 – (زرنگ – دانا و سخت کوش ) صفت هستند ( ) 2 – ( ابداع و اختراع ) دو کلمه ی مخالف هستند . ( ) ج ) املای کدام کلمه درست است ؟ 1 ) مقصود 2 ) لب خانی 3 ) گزراندن 4 ) زوق د ) کلمه های کدام گزینه با یک دیگر مخالف نیستند ؟ 1) سیراب – تشنه 2 ) تند – سریع 3) خیس – خشک 4 ) کوتاه – بلند و) کدام کلمه جمع نیست ؟ 1) افکار 2 ) مدرسه ها 3) اخبار 4 ) نردبان ی) از کدام گزینه برای مقایسه ی چیزی با بقیه ی چیزها استفاده می کنیم ؟ 1) تر 2) ات 3) ترین 4) ان 1 – در عبارت زیر کدام کلمه غلط نوشته شده است ؟ اولیای این کودکان هرگز باور نمی کردند که فرزندان کر و لالشان خواندن و نوشتن بیاموزند . روزی که این سه کودک در تبریز امتحان می دادند حیات و بام مدرسه لبریزاز مردمی بود که به تماشای آن ها آمده بودند . الف ) حیات ب ) اولیای کودکان ج ) لبریز د) خواندن 2 – در کدام یک از جمله های زیر صفت وجود ندارد ؟ الف) نسیم دست خود را بر سر گل ها و برگ ها می کشید . ب ) گل گفت : من زیبا هستم اما خدا از همه ی گل ها زیباتر است . ج ) درختان با برگ های سبز و قامت بلند ایستاده بودند . د ) نسیم گفت : من مهربانم اما خدا از همه مهربان تر است . 3 – قسمت های مشخص شده را معنی کنید . الف ) برای آموزگاری قبول شدم و به این کار دل بستم . ب ) باغچه بان در تبریز کودکستانی دایر کرد . 4 –کدام کلمه صفت نیست ؟ الف) بزرگ ب) اندیشه ج) خالی د) تازه 5- در کدام جمله منادا به کار رفته است ؟ الف ) باغچه بان در دوره ی کودکی بسیار با هوش بود . ب ) دخترم تو باید بیش تر تلاش کنی . ج ) دانش آموزان وارد مدرسه شدند . د) معلم من بسیار مهربان است . امتیاز بدهید : 1 2 3 4 5 6 | امتیاز : 4 موضوع : | بازدید : 26 برچسب ها : , + نوشته شده در سه شنبه 10 اسفند 1389ساعت 13:10 توسط سید | نظر بدهید بنویسیم کدام کلمه جمع کلمه ی (استاد ) می باشد ؟ الف : اساتید £ ب : ستاد £ ج : استادی £ د : ستادها £ کدام کلمه صفت مناسبی برای (منظره) می باشد ؟ الف : خوش £ ب : بلند £ ج : زیبا£ د : بزرگ £ مخالف (قوی) کدام یک از کلمه های زیر است ؟ الف : پرحوصله £ ب : ضعیف £ ج : نیرومند £ د : پهلوان £ کدام یک از کلمه های زیر با کلمه ی (عاجز) هم معنی است ؟ الف : بردبار £ ب : توانا £ ج : پیر £ د : ناتوان £ (اشتیاق ) با کدام یک از کلمه های زیر هم خانواده است ؟ الف : عشق£ ب : مشتاق £ ج : تشویق £ د : کلمه ی ( سپه ) مخفف کدام یک از کلمه های زیر است ؟ الف : سپاهیان £ ب : سپهر £ ج : سپاه £ د : سپاهی £ با استفاده از کلمه های زیر سه کلمه ی جدید بسازید و با هر کدام یک جمله ی زیبا بنویسید . غم مرد ....................... .................................................................................. نا گین ....................... .................................................................................. جوان گوار ....................... .................................................................................. برای هر کلمه یک ضرب المثل بنویسید . شتر ............................................................... موش ...................................................................... برای کلمه های زیر 2 کلمه ی هم پایان (هم قافیه ) بنویسید . باز .......................... ................................ تابستان ............................. ................................. معنای هر عبارت را بنویسید . مو به مو ............................................................... شانه به شانه ........................................................... با توجه به نمونه برای هر کدام دو کلمه بنویس . ( تر ) = مهربان تر .............................. ............................. ( بی ) = بی نظم .............................. ............................. سه قانون برای کلاس خود وضع کنید و آنها را بنویسید . 1 - ............................................................................................................. 2 - ............................................................................................................. 3 - ............................................................................................................ از سه موضوع زیر یکی را انتخاب و درباره ی آن انشاء زیبایی بنویسید . الف ) نامه ای به آموزگار خود ب ) فداکاری مادر ج ) اگر من کاغذ بودم امتیاز بدهید : 1 2 3 4 5 6 | امتیاز : 3 موضوع : | بازدید : 24 برچسب ها : , + نوشته شده در سه شنبه 10 اسفند 1389ساعت 13:09 توسط سید | نظر بدهید صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد Powered By IRLOGIN.COM
سید جلال حیدری
جمعه 20 اسفندماه سال 1389 ساعت 08:36 ب.ظ